Euroopan turkistuottajien ympäristömainonta kiellettiin

Euroopan turkistuottajien kustantama, turkistuotteiden ympäristöystävällisyyttä korostanut mainos on tuomittu harhaanjohtavaksi. Iso-Britanniassa mainonnan totuudenmukaisuutta sekä eettisyyttä tarkkaileva mainosalan itsesäätelyelin ASA on langettavassa tuomiossaan todennut, että mainos, jonka mukaan "turkistuotteiden käyttö on ympäristöystävällistä" (it's eco-friendly to wear fur), on väitteessään sekä harhaanjohtava että perusteeton. Asa kielsi turkistuottajien ympäristömainoksen käytön.

 

- On hyvä, että kuluttajia harhaanjohtavia mainoksia poistetaan. Vielä on kuitenkin paljon tehtävää, jotta kuluttajat saisivat asiasta kattavasti tietoa, kommentoi Eläinsuojeluliitto Animalian toiminnanjohtaja Kati Pulli.

 

Myös Suomessa turkisala on pyrkinyt markkinoimaan turkistuotteita ympäristöystävällisinä.

 

- Kuitenkin esimerkiksi Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:n turkiksen elinkaarta selvittänyt raportti totesi, että turkis tuottaa enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin vertailumateriaalit, kertoo Kati Pulli.

 

Eläinsuojeluliitto Animalian tavoitteena on lakkauttaa turkistarhaus Suomessa siirtymäajalla vuoteen 2025 mennessä.

 

 

Lisätiedot

 

Animalia on Suomen johtava eläinsuojelujärjestö. Teemme työtä turkiseläinten, koe-eläinten sekä tuotantoeläinten hyvinvoinnin puolesta. Animalia vaikuttaa lobbaamalla sekä kampanjoimalla.

 

Selvitys turkistuotteiden ympäristövaikutuksiin verrattuna keinomateriaaleihin:

http://www.animalia.fi/turkisten-elinkaariarviointi

 

ASAn langettava lausunto kielletystä mainoksesta:

http://www.asa.org.uk/ASA-action/Adjudications/2012/3/European-Fur-Breed...

 

Tiedote 26.3.2012